2010-10-15
Ja vet ni, ibland skulle jag verkligen vilja byta bransch, eller kanske inte. Efter en ganska slitsam vecka med förkylning som knackar på dörren hela tiden krönte jag den idag med ett möte med en leverantör. Leverantören har en ganska lång historia av mindre lyckade leveranser bakom sig och tyvärr har också den senaste leveransen lämnat mycket att önska. Det som nog känns mest tröstlöst förutom att förhandlingarna blir trista är att vi inte pratar samma språk och detta trots att vi faktiskt jobbar i samma bransch. Retoriken blir lite som följer:
”- Vi skulle vilja ha ett bra däck.
– Ja då det kan vi fixa, är det något speciellt ni önskar så behöver vi en spec. Annars har vi levererat däck till många kunder.
– Vad bra, det ska vara för vinterväglag, helst utan dubbar för miljöns skull och så ska det vara återvinningsbart och till en personbil förstås.
– Önskar ni någon speciell färg?
– Nej, vanligt svart funkar utmärkt.
Leverans 1
– Ja det var ju bra att det var svart och dubbfritt och återvinningsbart men vi hade nog gärna sett att det var runt. – Ja men det är ju runt? -Jo men det behöver vara symmetriskt. – Jaha, men det stod inte i specen?! – Ja men den ändringen vill vi verkligen göra. – OK med det kostar extra nu när vi gjort det klart.
Leverans 2
Ja nu var det ju symmetriskt och bra men hur ska vi få fast det på bilen? – På bilen? – Ja vi vill ju kunna använda däcket också. -?? Det stod det inget om i specen. – Ja men (irriterat) ni sa ju att ni hade gjort många däck till flera kunder så det antog vi att ni förstod att vi inte skulle ha det till prydnad, annars hade ni ju kunnat fråga! -Ja men det har ju inte vi med att göra vad ni ska göra med däcket (surt). – Ja vi vill ialla fall ha den förändringen gjord och vi vill inte betala något extra! – OK då fixar vi väl det för att vi tycker att ni är viktig som kund.
Leverans 3
Ja nu börjar det ju arta sig, däcket är både runt och går att sätta fast på bilen men det vore ju bra om det kunde rulla också. -???? Rulla??? Det stod det verkligen inte något om i specen. – Ja men snälla nån det förstår väl ett barn att man inte beställer ett däck som är ovalt och som när det till slut går att fästa på bilen inte kan rulla. Vad ska vi då ha för användning av det?? Ja det stod i alla fall inte i specen (muttrandes) men vi kan väl ordna det ändå TROTS att ni inte sagt vad ni vill ha, vi kan ju inte antas förstå hela tiden vad våra kunder förväntar sig.
Ja så kan en dag på jobbet ibland te sig fast då handlar det om helt andra saker. Problemet är att man till slut hamnar så långt ifrån varandra vad gäller att uttrycka det man vill att man till slut hamnar på en detaljnivå där ingen av parterna har förmåga att gissa sig till vad den andra parten behöver för att komma vidare. Personligen tycker jag alltid att det ansvaret ligger i första hand på leverantören. Jag som leverantör måste verkligen för min egen och kundernas skulle ta reda på vad kunden vill ha och speciellt om kunden är lite svagare som beställare.
Ja det var också en anekdot ifrån livet om än lite upphottad men kanske värd att tänka på i andra sammanhang också. Ska försöka vrida ihop veckan nu och ta ett steg in i helgen.
Ha en riktigt skön helg och hoppas att det inte snöar på er (ser nåt vitt skit utanför fönstret i skrivande stund)